Eerste week - Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Susan Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu Eerste week - Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Susan Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu

Eerste week - Hong Kong

Door: Soezie

Blijf op de hoogte en volg Susan

06 Februari 2017 | Hong Kong, Hong Kong

Nǐ hǎo!

Het is alweer bijna een week geleden dat ik het koude kikkerlandje heb omgeruild voor het mooie Zuid-Oost Azie. Dinsdag 30 januari vetrok ik vanaf Schiphol. Mama, papa en (tante) Dianne waren er bij om heeeel emotioneel afscheid te nemen (not, dat ging allemaal goed:)).
Vanaf het moment dat ik op mijn stoeltje zat en erachter kwam dat ik mega veel beenruimte had, was het alleen maar genieten. Een super vlucht gehad. Vlucht numero uno was naar Beijing, ik zat hier naast mijn 1e nieuwe vriend BongJu uit Zuid-Korea. Harstikke leuk gekletst over de verschillen tussen Noord- en Zuid Korea en Nederland. Eerstvolgende keer dat hij Europa gaat bezoeken, wordt het Nederland, 10 punten voor mij!! Na een korte stop in Beijing vloog ik naar Hong Kong, ook daar geluk gehad met een leuke Chinese buurvrouw die nu in Delft woont omdat haar man aan het promoveren is. Ze ging haar familie bezoeken omdat het net Chinees Nieuwjaar geweest is.

Afin, genoeg over de vliegreis. Toen ik uitstapte stond Madje op me te wachten, super leuk! We namen een taxi naar haar kamer op de campus van de Chinese University of Hong Kong. Voor degene die Mad niet kennen, Madelon is een vriendinnetje van mij uit Tilburg. Haar derde kamergenoot is nooit gekomen, dus ik had het geluk dat ik op dat bed mocht slapen. We hebben kort de koffers gedropt en even een douche genomen, daarna zijn we direct de stad in gegaan. Een paar metrolijnen verder en toen kwamen we in de wijk Mongkok aan. Wat een drukte wat een drukte, maar o zo indrukwekkend. We hebben een beetje rondgelopen door de straten en zijn over de ladiesmarkt gegaan. Hier heb ik een kimono gekocht, mijn aandenken aan HongKong en gelijk een badjas voor in Taipei. Topdeal! Daarna hebben we wat gegeten in een shopping mal en zijn we terug naar huis gegaan. Aangezien het 7 uur later is in Hong Kong, was ik best moe dus gingen we er geen gekke avond van maken.

Woensdagochtend kon het leventje als echte toerist beginnen. We hadden een volle planning, waaronder het bezoeken van de Victoria Peak. Lucky us, want het was aardig helder, zeker voor Hong Kongse begrippen. Eerst hebben we lekker twee uurtjes in de rij gestaan om de Peak Tram te nemen naar de top, leuk ding, maar geen twee uur wachten waard. Vanaf de 360 bar hadden we fantastisch uitzicht over de hele stad. Echt heel erg gaaf! Terug hebben we verstandig een taxi gepakt richting de Man Mo tempel, een van de oudste van de stad. Na deze tempel zette we ons toeristenbestaan voort met de Star Ferry vanaf Hong Kong Island naar Victoria Harbour. Een tochtje van nog geen tien minuten die we maar even 3x hebben gedaan. Op Victoria Harbour hebben we lekker rondgelopen, gezeten en biertjes gedronken met een heel erg mooi uitzicht op de Skyline. 's Avonds zou er een spectaculaire lichtshow zijn; 'Symphony of Lights' dus deze wilde we gelijk even meepakken. Geen aanrader, de paar laserstralen in de lucht stelde weinig voor. Daarna zijn we lekker richting huis gegaan.

Donderdag hebben we de Nan Lian Garden en de Chi Lin Nunnery bezocht. Indrukwekkend om te zien. Nog indrukwekkender was de Wong Tai Sin Temple. Overal mensen die met (meestal drie) wierookstokjes liepen om in de tempel een offer te doen. Deze tempel is een van de grootste van de stad. Na deze drie bezienswaardigheden zijn we naar Mongkok gegaan om daar wat streetfood te eten. Nog niet helemaal mijn ding, maar ik ga vast een keer (geblinddoekt) darmen eten (het ziet er gewoon vies uit). 's Avonds gingen we uit eten bij de naar zeggen, legend van de stad Mister Wong. Niets van gelogen, wat een fantastische man, zijn lach is hilarisch. Hij heeft mijn moeder drie koeien geboden om bij hem te blijven, dit heb ik thuis nog niet serieus besproken. Concept van Mister Wong: onbeperkt blikbier, bakken rijst, bakken brocolli, loempia's, dumplings, vis en vlees.
Op Facebook kun je hem trouwens vinden onder de naam Treeball Wong, mocht je interesse in koeien hebben ;). Na deze goede bodem en de zoveelste bevestiging dat met stokjes eten niet voor mij is weggelegd, gingen we naar Lan Kwai Fong. Dit is het gebied waar je heel veel barretjes hebt en er ook vooral op straat gedronken wordt. Het was ladies night, dus we zijn overal even naar binnen gegaan voor gratis zoete drank. Uiteindelijk gelukkig met halve liters en shots geëindigd, meer mijn ding. Het was een topavond met lachen proppers, stewardessen van Swiss Airlines en een DJ en kapper uit New York.

De kater kwam zeker later, want vrijdag was niet zo grappig als de avond ervoor. Ik kreeg geen hap door mijn keel en eigenlijk wilde we op het metrostation weer terugkeren naar de kamer. Toch waren we zo stoer om de metro wel in te stappen en hebben we het Wan Chai district bezocht (aanrader) en twee tempels bekeken; Hung Sing Temple en de Pak Tai Temple. 's Avonds gingen we niet te laat naar bed want de volgende ochtend ben ik vroeg vertrokken naar het hotel van oom Martin. Hij is voor zijn werk in Hong Kong en had een dagje vrij. Ik ben met zijn 'teampje' een dagje naar Macau geweest. Maar eerst, niet onbelangrijk, mocht ik daar een heerlijk omeletje ontbijten met spinazie, ui, champignons en tomaat (hoogtepuntje). Met de turboferry is het een uurtje varen vanaf Hong Kong naar Macau. Met een gids hebben we het oude centrum bezocht, de Macau Tower, gegeten in een van de bizarre hotels; the Venetian en een kijkje genomen bij de Eifeltoren. Voor wie in Vegas geweest is, de hotels zijn vergelijkbaar. De Venetian vond ik echt als 1 druppel water, maar natuurlijk ook voor de tweede keer erg indrukwekkend om te zien. Om half 6 voeren we weer terug naar HK. In de avond hebben we heerlijk gegeten in het hotel, Gin Tonics gedronken en ben ik met Carly (ooms collega) nog een keertje naar Lan Kwai Fung geweest. Again een fantastische avond en veel gelachen (oa met dezelfde proppers).

Zondag stond eigenlijk het strand op de planning, maar in de ochtend (na 4uur slaap...) viel het weer toch een beetje tegen. We zijn rustig op gestaan en hebben Hong Kong Park bezocht. Super mooi park en wonder boven wonder werd het weer ook nog lekker. 's Avonds hebben we op de campus gegeten, lekker 'Wie is de Mol' gekeken en gaan slapen.

Inmiddels is het, terwijl ik dit typ, rond 4 uur op maandagmiddag. Net lekker Chicken Curry op bij een leuk restaurantje op de campus. En nu zit ik heerlijk in een klein zonnetje op het balkonnetje dit verhaaltje te typen. Mad is naar college toe. De week is voorbij gevlogen.

Om het verhaal niet te onoverzichtelijk te maken, leek het me leuk om wat wist-je-datjes op een rijtje te zetten van dingen die me opvielen tijdens het bezoeken van alle bezienswaardigheden. Leren jullie er ook wat van :).

Wist je dat....
- De mensen hier echt super traag lopen op straat, maar je gewoon omver duwen in de metro.
- Ik vind ze dus helemaal niet zo 'verlegen/introvert' als ik dacht.
- Ze hier veelal in het Boedhisme en Taoïsme geloven.
- Ze heel veel fruit offeren en dat onder andere de tempels zo kleurrijk maakt.
- Soms offeren ze een kip of varkensvlees. Vroeger was vlees voor de rijken, als je het je kon veroorloven offerde je dat met feestdagen (zoals nu; Chinese New Year). Inmiddels is fruit juist duurder.
- Je in tempels bijna altijd een verhoging voor de deur hebt, om de kwade geesten buiten te houden.
- Er heel weinig kindjes huilen, hoe kan daaaa nou?
- Er 7,5 miljoen mensen wonen en maar liefst 6 universiteiten zijn.
- Wij geluk hebben omdat we in de metro lekker over iedereen heen kunnen kijken.
- Er in Macau heel veel vrouwen achter de goktafels/kasten zaten.
- Sommige chinezen echt een beetje stinken.
- Wij wel tien euro betaalden voor een pizzapunt na het stappen.
- Ze fooi vaak niet willen accepteren.
- Hong Kong een fantastische stad is, waar je zeker geweest moet zijn!


Morgenochtend zit de week er weer op en vertrek ik naar het vliegveld. Ik heb heel erg veel zin om naar Taipei te gaan. Ben zo benieuwd naar mijn kamer, mijn huisgenoten en natuurlijk naar de stad en de universiteit. Ik houd jullie op de hoogte!!

De groetjesssss van Suus.

PS let me know als het niet lekker leest, dan zal ik in het vervolg wat meer structuur aanbrengen. Heb nu lekker getypt wat in me op kwam.
PPS foto's met naam van wat het is, staan op Facebook.

Halleekes.

  • 06 Februari 2017 - 15:48

    Eef:

    Haha lekker op zijn Suus geschreven! Leeeuk! Zeer benieuwd naar de volgende!
    (Concept van Mister Wong klinkt trouwens prachtig!)

    kusssie uit Spain!

  • 06 Februari 2017 - 16:10

    Roos:

    Meeeeeid, lekker blijven typen wat er in je opkomt, erg leuk om te lezen Soezie!
    Hopen dat de mensen in Taipei minder stinken.
    xxxxxxxxxxxxxxx

  • 06 Februari 2017 - 16:28

    Oma En Opa Smits:

    super geschreven Susan leuk.

  • 06 Februari 2017 - 16:37

    Ingrith:

    Jeeeeee Suus , wat een verhaal - leuk om te lezen - enne je tante laat je in iedergeval niet gaan voor een paar koejeeeeee

  • 06 Februari 2017 - 16:38

    Marja:

    Wat een heerlijk Suus verslag, hoop dat er nog vele zoals deze gaan volgen, erg leuk om je avonturen te lezen. XXX

  • 06 Februari 2017 - 16:55

    Kayl:

    Leuk Suuske xxx

  • 06 Februari 2017 - 20:59

    Hub Lenders:

    Mooi, Susan, op deze manier je reis een beetje te kunnen volgen. Ben weliswaar nooit in Hong Kong geweest, maar heb genoeg in Azie gereisd om de geur van je indrukken te kunnen opsnuiven. Naar Taipei had ik ooit in het grijze verleden gewild om een oom/missionaris te bezoeken die daar destijds werkte. De goede man overleed helaas toen hij op verlof was in Nederland. Ik zal je bevindingen daar met aandacht volgen. Het ga je goed. Lieve groet.

  • 06 Februari 2017 - 21:38

    Monique:

    Super leuk om te lezen kijk al uit naar je volgende stuk

  • 06 Februari 2017 - 21:49

    Wilma:

    Wat een geweldige ervaringen allemaal Suus, in 1 week!
    het leest heerlijk wat je schrijft.
    Veel plezier, en ik zie het volgende verslag wel weer voorbjj komen!

  • 07 Februari 2017 - 08:08

    Laura:

    Suuusie, heel leuk verhaal! Kijk uit naar je volgende!
    Ga genieten!
    Xxxxx

  • 08 Februari 2017 - 04:20

    Suus:

    Bedankt allemaal voor de leuke/lieve reacties!!
    Tot de volgendeee :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Hee Hallo allemaal, Als jullie het leuk vinden om mijn avonturen tijdens mijn exchange te volgen, zijn jullie nu op de juiste pagina. Veel lees- en kijkplezier. Adiosjes Suus.

Actief sinds 01 Feb. 2017
Verslag gelezen: 816
Totaal aantal bezoekers 13002

Voorgaande reizen:

30 Januari 2017 - 31 Augustus 2017

Exchange Taipei

Landen bezocht: